Fagkurs
Pediatrikurs 2 - Introduksjonskurs 2 (PED)
Kurset inngår i Helsedirektoratets anbefalinger for spesialistutdanning i barnesykdommer. Se under om kursgodkjenning i gammel ordning.
Tid og sted
Dersom det ikke er publisert datoer på kurset vil det publiseres så snart tidspunkt er avklart med kursleder, som hovedregel seks måneder før kursstart.
Om kurset
Kurset varer i fem dager og går som hovedregel årlig på våren i Oslo.
Planlagte gjennomføringer av kurset (langtidsplan)
Maks 50 deltakere. LIS er ansvarlig for å innhente aksept for kursdeltakelse fra arbeidsgiver før påmelding.
Det er obligatorisk oppmøte på alle kursdagene, og vi vil at alle møter til oppsatt tid også på mandag. Hvis man må fly til Oslo, innebærer det at man må fly inn dagen før kursstart. Det blir evaluering og obligatorisk kursprøve på kursets siste dag.
Vi veksler mellom undervisning i auditorium og undervisning i små grupper. Vi oppfordrer deltakerne til å stille spørsmål og bidra i diskusjoner underveis.
Kurset vil gi god innsikt i diagnostikk og behandling av de vanligste tilstandene som LIS møter på en barnepoliklinikk og på en barnemedisinsk sengepost. Dette er et kurs som dekker generelle tilstander, i motsetning til «Pediatri kurs 1» som er akuttrettet.
«Hvordan gjøre kloke valg?» er en rød tråd gjennom kurset. LIS lærer allergologisk, nevrologisk og genetisk diagnostikk, samt vurdering av vekst og lengde. Ivaretakelse av kronisk syke barn med sammensatte problemstillinger og barnepalliasjon er andre fokusområder.
Hele torsdagen og halve fredagen vies til infeksjoner. Det har vært viktig for oss å samle flere infeksjonsemner i ett og samme kurs tidlig i kurspakken. Flere av de akutte infeksjonene (sepsis, meningitt, UVI) omtales i «Pediatri kurs 1».
Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:
Grunnleggende pediatri
PED-001 Medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen
PED-002 Måling av vekt, lengde/høyde og hodeomkrets, og beskrive avvik
PED-003 Motorisk og kognitiv utvikling
PED-004 Akutte og kroniske smerter
PED-005 Omsorg for kronisk syke barn
PED-006 Trygderettigheter - Lover og forskrifter som skal sikre barns rettigheter
Praktiske ferdigheter
PED-031 Toppstrømshastighet (PEF) og spirometri
Allergologi og lungesykdommer
PED-032 Allergiske sykdommer
PED-033 Atopisk eksem
PED-035 Astma
Barnepsykiatriske tilstander
PED-049 Psykosomatiske lidelser
Endokrinologi
PED-055 Vekstforstyrrelser
Ernæring
PED-063 Sykelig overvekt
Gastroenterologi og leversykdommer
PED-066 Gulping, oppkast og refluks
PED-067 Øsofageal pH-måling, pH-sonde og resultat av pH-måling.
PED-068 Akutte og kroniske magesmerter
PED-071 Obstipasjon og enkoprese
Genetikk og metabolske sykdommer
PED-074 Genetiske sykdommer og kromosomfeil
PED-076 Genetisk veiledning og genetisk utredning - Bioteknologiloven
Hematologi
PED-078 Anemi - Beinmargsundersøkelse
Infeksjoner
PED-087 Ukompliserte infeksjonssykdommer
PED-088 Alvorlige infeksjonssykdommer
PED-090 Importerte infeksjonssykdommer - isolasjon ved importerte infeksjonssykdommer
PED-091 Tuberkulose
PED-092 HIV, hepatitt B og C
Kardiologi
PED-102 Brystsmerter, hjertebank og synkope
Nefrologi
PED-108 Inkontinens og enurese
Neonatologi
PED-124 Nyfødte - infeksjon
PED-125 Nyfødte - kongenitt infeksjon
Nevrologi
PED-137 Nevrologisk undersøkelse - bedømmingsverktøy
PED-138 Forsinket psykomotorisk utvikling og syndromer
PED-143 Hodepine
PED-145 Habilitering/rehabilitering - tverrfaglige arbeidsformer
PED-147 Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) - oppfølgingsplan
Ungdomsmedisin
PED-152 Ungdoms kognitive og psykososiale utvikling
Legemidler til barn
PED-160 Administrere legemidler
PED-161 Oppslagsverk, databaser og doseringsveiledere - god og trygg legemiddelhåndtering
PED-162 Ikke-registrerte preparater, utskriving av legemidler med mer, samt refusjonsreglene
Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.
*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi RegUt HSØ beskjed.
Anbefalt forkunnskap/erfaring
Fra kursleder: Vi har et håp om at deltakerne kan sette seg inn i læringsressursene i forkant av kurset. Da vil vi kunne få enda bedre diskusjoner og et optimalt læringsutbytte. Se på intro2pediatri som et program som går over et halvt år, med et pensum som studeres, en samling midt i halvåret før en avsluttende MCQ-eksamen.
Her finner du en oversikt over anbefalte læringsressurser. Utvid hvert enkelt læringsmål for å se beskrivelse og lenke til relevante kilder.
Dersom en lenke ikke fungerer, si ifra til kursleder under kurset eller på mail til intro2pediatri@gmail.com.
Ha god kunnskap om trygderettigheter for barn og deres familie, lover og forskrifter som skal sikre barns rettigheter, herunder forskrift om barn i sykehus.
En barnelege må ha kunnskap om barnet i et større perspektiv. Hvilke rettigheter har barn? Hvor er dette nedfelt? Kursleder Marius Skram gir en innføring i barns rettigheter og understreker hva en barnelege må kunne av lovverk. Ta barneombudets elæringskurs, og se på FNs barnekonvensjon og forskrift om barn i sykehus før kurset.
- E-læringskurs om barns rettigheter (barneombudet.no)
- FNs barnekonvensjon (regjeringen.no)
- Forskrift om barn i sykehus (lovdata.no)
- Barneloven (lovdata.no)
- Trygdeytelser og stønader - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Politi og rettsapparat - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Barnevern og barnevernsmeldinger - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Pleiepenger - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne gjøre en medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen.
Det er ikke tilfeldig at dette temaet er først ut i intro2pediatri. Professor og overlege Ketil Størdal og barnelege og ph.d-stipendiat Joel Selvakumar gir en oversikt over klinisk beslutningslære innen pediatrien. Her får du praktiske tips fra «Kloke valg» – kampanjen. Mer er ikke alltid bedre!
- Om Gjør kloke valg (legeforeningen.no)
- Gjør kloke valg brosjyre - mer er ikke alltid bedre (legeforeningen.no)
Kikk gjerne på disse artiklene (les abstract hvis tid):
- Food Allergen Panel Testing Often Results in Misdiagnosis of Food Allergy - The Journal of Pediatrics (jpeds.com)
- Clinical Practice Guideline: The Diagnosis, Management, and Prevention of Bronchiolitis (publications.aap.org)
- Meget god RCT fra OUS: Racemic Adrenaline and Inhalation Strategies in Acute Bronchiolitis (nejm.org)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med akutte og kroniske magesmerter.
Hvilke røde flagg er det ved akutte magesmerter? Hvordan håndterer man kronisk residiverende magesmerter? Ketil Størdal gir en innføring i vurdering av magesmerter hos barn – fra spedbarn til tenåring.
- Kronisk residiverende magesmerter - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Akutt abdomen - Akuttveileder (helsebiblioteket.no)
- Kolikk hos spedbarn - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- En ung jente med oppkast, vekttap og magesmerter (Kasuistikk fra tidsskriftet.no)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med obstipasjon og enkoprese.
I forlengelsen av innlegget om magesmerter tar Ketil Størdal for seg obstipasjon og enkoprese. Dette er av de hyppigste problemstillingene i møtet med barn på poliklinikken. Hvem skal utredes? Hvilken utredning skal i så fall gjøres? Hva er siste anbefalte behandling?
- Kronisk obstipasjon - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Fekal inkontinens - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Evaluation and treatment of functional constipation in infants and children: evidence-based recommendations from ESPGHAN and NASPGHAN (oversiktsartikkel National LIbrary of Mediscine)
- Obstipasjon - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med gulping, oppkast og refluks.
Kunne redegjøre for indikasjoner for øsofageal pH-måling, selvstendig kunne legge ned pH-sonde og kontrollere plassering av denne samt tolke resultat av pH-måling. (kun en smakebit).
Hvordan skal gulping og refluks utredes? Når skal man bestille pH-måling? Hva er riktig behandling? Hva går over av seg selv? Ketil Størdal gir en oversikt over årsaker til gulping og gastroøsofagal refluks hos barn.
- Gastroøsofageal reflukssykdom - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Eosinofil øsofagitt - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- 24-timers pH-registrering - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Pediatric Gastroesophageal Reflux Clinical Practice Guidelines (2018) (National Library of Medicine)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hodepine.
Når haster det? Hvem skal ta MR? Når kan man se det an? Gro Anita Gauslå gir en praktisk og relevant gjennomgang av hodepine hos barn. Hun presenterer røde flagg ved alvorlige og akutte årsaker. Videre gir hun en oppskrift på en helhetlig biopsykososial tilnærming til problemet med praktiske eksempler på håndtering. Hør podcastepisoden, se forelesningen og møt Gro Anita i gruppeveiledning etter lunsj.
- Akutt hodepine - Akuttveileder (helsebiblioteket.no)
- Hodepine og migrene - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Practice guideline update summary (AAP) (National Library of Medicine)
- Kloke klinikere – Hodepine 2022 (legeforeningen.no)
- Hodepine - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med inkontinens og enurese, herunder kjenne indikasjoner for og kunne tolke ulike radiologiske og urodynamiske undersøkelser.
Når er det fysiologisk og når er det patologisk? Katrine Engen gir en praktisk oversikt over vanlige vannlatningsforstyrrelser hos barn. Les gjerne artikkelserien fra tidsskriftet på forhånd.
- Urininkontinens og funksjonelle blæreforstyrrelser - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Monosymptomatisk enurese - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
Artikkelserie i tidsskriftet.no:
- Vannlatingsforstyrrelser hos barn – en praktisk tilnærming (Obligatorisk)
- Nevrogene blæreforstyrrelser hos barn (Obligatorisk)
- Kirurgisk behandling ved urininkontinens hos barn (Les gjerne)
Ha god kunnskap om vanlige differensialdiagnoser og selvstendig kunne iverksette adekvat utredning hos barn og unge med brystsmerter, hjertebank og synkope.
Når er brystsmerter, hjertebank og synkope alvorlig og når kan det ses an? Når skal man ta EKG av barn? Ingebjørg Fagerli gir en praktisk gjennomgang av temaet i en forelesning, før pasienthistorier diskuteres i smågrupper.
- Synkope - Akuttveileder (helsebibliteket.no)
- Approach to the child with palpitations (uptodate.com)
- Nontraumatic chest pain in children and adolescents: Approach and initial management (uptodate.com)
Ha kjennskap til psykosomatiske lidelser hos barn og unge.
Er det psykosomatisk? Hvordan angripe situasjonen når du mistenker at det er en annen årsak enn det rent kroppslige. Professor Trond Diseth gir en engasjerende fremstilling av uforklarlige kroppslige fenomener i en biopsykososial sammenheng.
- Psykologtidsskriftet: Dissosiative tilstander hos barn (Bør leses)
- Psykosomatiske presentasjonsformer - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med allergiske sykdommer.
Hva definerer allergi? Hva er sensibilisering? Hvordan skal allergi utredes? Geir Håland gir en systematisk gjennomgang av basal allergologi, og en gjennomgang av inhalasjonsallergier.
- Allergologisk diagnostikk - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Allergisk rhinokonjunktivitt - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Komponentallergier (EAACI Knowledge Hub) (Klikk og se)
- Korrekt allergiutredning - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med astma.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre måling av toppstrømshastighet (PEF) og spirometri og tolke resultatet av disse.
Når er det astma? Når er det noe annet? Tonje Reier-Nilsen gir et engasjerende foredrag om astmadiagnostikk og differensialdiagnostikk, med praktiske eksempler i smågrupper etter lunsj.
Astma bronkiale - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
Malaci, inflammasjon etc (artikkel ERS) (Ikke obligatorisk, men kan leses)
BMJ-artikkel om anstrengelsesutløst astma (Ikke obligatorisk, men kan leses)
Akutt astma - Pediatripodden (www.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med atopisk eksem.
Her gis en praktisk og systematisk gjennomgang av eksem hos barn. Det er et praktisk fokus på god eksembehandling. Urticarie nevnes summarisk. Det gis praktiske eksempler i smågrupper i etterkant.
Atopisk eksem
- Nasjonale fagprosedyrer:
- Behandlingsplan utarbeidet av RAAO: Atopisk eksem behandlingsplan (PDF) (oslo-universitetssykehus.no)
- Atopisk eksem - Generell veilder (helsebiblioteket.no)
- Lektyre: Atopisk eksem (tidsskriftet.no)
- Internasjonal samleside: Harmonising Outcome Measure for Eczema (homeforeczema.org)
- Informasjonsside: Eczema School (eksemskolen.no) (klikk og se)
- Skåringsverktøy: Patient-oriented Eczema Measure (POEM) (klikk og se)
Urtikaria
- Kronisk urtikaria - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Guidelines som artikkel i Allergy (Ikke obligatorisk)
Ha god kunnskap om ungdoms kognitive og psykososiale utvikling og selvstendig kunne utrede og behandle sykdommer hos ungdom. Ha kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder.
Hvordan skal vi møte ungdom? Hvilke rettigheter har ungdom? Når skal foreldrene informeres? Karianne Tøsse gir en praktisk innføring til ungdomsmedisin med forelesning og gruppearbeid.
- Overganger i ungdomsmedisin - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Ungdomsmedisin - Ungdom på sykehus (ahus.no)
- Ungdomspasienten - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
- Overgang fra barneavdeling til voksenavdeling - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
- HEEADSSS conservation (video): When HEEADSSS conversations with young people are crucial (youtube.com)
- Møt meg med et smil! (youtube.com)
- Gode erfaringer med helsevesenet (youtube.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre korrekt måling av vekt, lengde/høyde og hodeomkrets, og beskrive avvik fra normal vekst.
Hvordan vurderer vi lengdevekst, vektutvikling og hodeomkrets? Karianne Tøsse gir en innføring i vurdering av vekskurver.
- Normal vekst - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Vekstkurver for barn (Tidsskriftet 2009)
- Vekstkurver - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle barn og ungdom med sykelig overvekt, herunder kjenne årsaker til overvekt.
Her gis en oversikt over temaet overvekt med en praktisk tilnærming. Gjør deg kjent med ressursene i kostverktøyet.no før kurset.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nevrologisk undersøkelse og vurdere barnets normale utvikling ved hjelp av vanlige bedømmingsverktøy.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere barnets motoriske og kognitive utvikling.
Metode
- Nevrologisk undersøkelse av barn (kursbygger.ihelse.net) (Sean Wallace)
- Vurdering av psykomotorisk utvikling - Generell veileder (helsebiblioteket.no) (Obs: av eldre dato)
- Developmental assessment of children | The BMJ (bmj.com)
- Developmental Assessment (paediatrics.co.uk)
- Guidelines – Amarican Academy of Neurology (aan.com)
- Webinar: NorCP webinar HINE 27.01.2023 (youtube.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede barn med genetiske sykdommer og kromosomfeil.
Ha kunnskap om og kjenne henvisningsrutiner til genetisk veiledning og genetisk utredning, herunder for prenatal diagnostikk. Kjenne til Bioteknologiloven.
Når skal man gjøre genetisk utredning? Hvilke analyser skal rekvireres? Hvilke fallgruver er det ved genetisk utredning? Asbjørg Stray-Pedersen gir en god oversikt over feltet og presenterer eksempler i smågrupper.
- Genpaneltesting (tidskriftet.no) (Obligatorisk!)
- Kronikk i Tidsskriftet februar 2020. Ny DNA-sekvenseringsteknologi, såkalt nestegenerasjonssekvensering, har gjort det mulig å sekvensere alle genene til en person samtidig. Genpaneltesting har gitt mange pasienter en årsaksdiagnose, og indikasjonene blir stadig flere. Hva bør klinikeren tenke gjennom før blodprøvene rekvireres?
- Utviklingshemnning- årsaker og konsekvenser (www.universitetsforlaget.no) (Ikke obligatorisk, men god)
- Lærebok utgitt 2018. Oppdatert om genetikk og syndromutredning, beskriver de hyppigst forekommende syndromer. Gir innblikk i genetiske mekanismer og diagnostisk utredning. Kan anbefales!
- Veileder til behandlende leger som rekvirerer genetiske undersøkelser (helsedirektoratet.no)
Her er noen populærvitenskapelige artikler i tillegg:
- I GENialt: Sjelden vare (bioteknologiradet.no) (Om sjeldnde tilstander)
- Gentesting for arvelig kreft (onkonytt.no) (Om arvelige kreftsyndromer)
- Genetiske analyser - Nyfødtveileder (helsebiblioteket.no)
- Genetikkportalen (genetikkportalen.no)
Ha kunnskap om prinsipper for habilitering/rehabilitering av barn. Ha kunnskap om og kunne medvirke i aktuelle tverrfaglige arbeidsformer som ledd i oppfølging.
Her gis et innlegg om nevrohabilitering og tverrfaglig arbeid med kliniske eksempler.
- Om habilitering av barn og unge i spesialisthelsetjenesten (helsedirektoratet.no) (Klikk og se)
- Oversiktsartikkel: Evaluation of the child with global developmental delay and intellectual disability (NIH)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta omsorg for kronisk syke barn.
Når skal man sette inn palliative tiltak? Hva er barnepalliasjon? Anje Lee gir en oversikt over barnepalliasjonsfeltet og kommer med eksempler fra virkeligheten.
Klikk dere gjerne litt rundt på disse lenkene:
- Barnepalliasjon - Generell veileder (helsebiblioteket.no) (Flere avsnitt)
- Palliasjon til barn og unge (helsedirektoratet.no)
- Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling (helsedirektoratet.no 2009)
- Palliasjon i kreftomsorgen – handlingsprogram (helsedirektoratet.no)
- Paediatric Palliative Care Clinical Network (starship.org.nz)
- Das Kinderpalliativzentrum Datteln (kinderpalliativzentrum.de)
Video til gruppearbeid: A family shares their pediatric hospice experience (youtube.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle akutte og kroniske smerter hos barn.
Her gis en praktisk oversikt over smertebehandling til barn.
- Smerte og sedasjon - Generell veileder (helsebiblioteket.no) (Flere kapitler)
- Retningslinje for behandling av akutte og prosedyrerelaterte smerter (barn og ungdom): Smertebehandling (legemidlertilbarn.no)
- Veileder for forebygging, vurdering og behandling av smerte hos nyfødte: Smertebehandling (legemidlertilbarn.no)
- eHåndbok - Psykososial ivaretagelse av barn og unge i forbindelse med krevende, smertefulle eller traumatiske medisinske prosedyrer (ous-hf.no)
- Rigshospitalet København: Undervisningsmateriale og presentasjoner (rigshospitalet.dk)
- Kroniske smerter: Deutsches Kinderschmerzzentrum (deutsches-kinderschmerzzentrum.de)
- Kroniske smerter, for pasienter/pårørende: RetrainPain 2023 (retrainpain.org)
- Smertelindring - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
- Prosedyreangst - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med alvorlige infeksjonssykdommer, herunder sepsis, meningitt og encefalitt, osteomyelitt og purulent artritt og alvorlige luftveis- og hudinfeksjoner.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med ukompliserte infeksjonssykdommer.
På kurset vies en og en halv dag til infeksjonssykdommer. Akutte infeksjoner dekkes under pediatrikurs 1. Her dekker vi de øvrige av de vanligste infeksjonstemaene. Du vil lære om mikrobiologisk diagnostikk, antibiotikaresistens, korrekt antibiotikabruk, pleuraempyemer, tuberkulose, hud- og bløtdelsinfeksjoner, bein og leddinfeksjoner, borreliose og vaksinasjon. Det gis en innføring immunsvikttilstander tilpasset LIS med mindre erfaring. Merk at noen av tilstandene over har egne læringsmål og at du finner læringsressurser for disse under de respektive læringsmålene.
- Generelt henvises det til Generell veileder i pediatri (Infeksjoner og vaksiner (helsebiblioteket.no))
- Generelt henvises det til Akuttveileder i pediatri (Infeksjoner (helsebiblioteket.no))
- Smittevernveilederen (fhi.no) (Folkehelsa)
- Alfabetisk liste over infeksjoner med smitteverntiltak (ehandboken.ous-hf.no) (E-håndbok, OUS, 2017)
Antibiotikabruk:
- Korrekt antibiotikabruk - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
- Antibiotika i primærhelsetjenesten (antibiotikaiallmennpraksis.no) (Helsedirektoratet)
- Antibiotika i sykehus (helsedirektoratet.no)
Andre kilder (bruk når det passer, klikk og se):
- Medisin OUS (metodebok.no) (Brukerhåndbok i mikrobiologi og Håndbok i infeksjonsmedisin for voksne)
- Europeiske folkehelsa (ecdc.europa.eu)
- Amerikanske folkehelsa (cdc.gov)
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med komplikasjoner til nedre luftveisinfeksjoner, herunder abscesser, pleuraeffusjoner og empyem.
Det gis en praktisk forelesning som dekker temaet.
- Pneumoni - Akuttveileder (helsebiblioteket.no)
- Parapneumonisk effusjon og empyem - Akuttveileder (helsebiblioteket)
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle barn med importerte infeksjonssykdommer samt kjenne prinsipper for isolasjon av pasienter med importerte infeksjonssykdommer.
Er det malaria? Er det tyfoidfeber eller dengue? Ingvild Ask leverer en svært matnyttig forelesning om håndtering av importfeber.
- Importfeber - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Malaria - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Importfeber - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
- Utenlandsreiser og smittevern (fhi.no) (Folkehelsa)
- TravelHealthPro (travelhealthpro.org.uk) (Klikk og se)
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med tuberkulose.
Når skal man ta IGRA? Hva gjør diagnosestasjonen og hva skal gjøres på barneavdelingen? Astrid Rojahn gir full oversikt med sin forelesning om tuberkulose hos barn.
- Tuberkulose - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Tuberkuloseveilederen (fhi.no) (Folkehelsa) (Klikk og se)
Ha god kunnskap om oppfølging av barn født av mødre med HIV, hepatitt B og C. Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med disse sykdommene.
LIS må ha kunnskap om håndteringen av nyfødte der mor har påvist HIV eller hepatitt i svangerskapet. Dette må man kunne siden slikt må håndteres der og da i forbindelse med fødsel. LIS må videre ha kunnskap om utredning og behandling av større barn med mistanke om HIV eller hepatitt. Astrid Rojahn gir gode forelesninger om begge.
- Perinatal HIV-smitte - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- HIV – perinatal og postnatal smitte/infeksjon - Nyfødtveileder (helsebiblioteket.no)
- HIV-infeksjon hos barn - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- HIV-infeksjoner og graviditet (fhi.no) (Smittevernveilederen, Folkehelsa)
- Virale hepatitter - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Hepatitt B – perinatal smitte/infeksjon - Nyfødtveileder (helsebiblioteket.no)
- Hepatitt C – perinatal smitte/infeksjon - Nyfødtveileder (helsebiblioteket.no)
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle infeksjoner hos barn med medfødt og ervervet immunsvikt.
På kurset får LIS en smakebit om immunsvikttilstander, og Hans Christian Erichsen gir en oversikt over røde flagg og trinnvis utredning ved mistanke om immunsvikt.
Ha god kunnskap om det norske vaksinasjonsprogrammet. Ha kunnskap om forhold som vil kunne redusere effekten av vaksinasjon.
Ha god kunnskap om andre vaksiner og immunprofylakse enn de som inngår i vaksinasjonsprogrammet, herunder immunprofylakse mot infeksjon med RS-virus og profylaktisk behandling etter varicellaeksponering hos immunkompromitterte barn.
Selv om det meste av vaksinasjonen foregår på helsestasjonen må en barnelege ha god kunnskap om vaksinasjoner. Her får du også lære om vaksiner som ikke inngår i vaksinasjonsprogrammet og om immunprofylakse ved spesifikke infeksjoner. Stoffet presenteres av ekspertisen ved Folkehelseinstituttet.
Følg med på folkehelsa sine nettsider ved utbrudd og særlige forhold. Her er ellers en oversikt:
- Vaksiner og immunprofylakse - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Vaksinasjonsveilederen (fhi.no) (Folkehelsa)
- Vaksinasjoner ved barnekreft (helsedirektoratet.no)
- Vaksinasjon etter allogen stamcelletransplantasjon til barn (helsedirektoratet.no)
- RS-virus – immunprofylakse og vaksine - Nyfødtvaksine (helsebiblioteket.no)
- Vaksinasjon til nyfødte (inkl. premature) - nyfødtveileder (helsebiblioteket.no)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle nyfødte med infeksjon.
LIS må ha god kunnskap om infeksjoner hos nyfødte, med risikofaktorer, utredning og behandling. Anne Karin Brigtsen gir et evidensbasert foredrag om bakterielle infeksjoner hos nyfødte med relevante eksempler.
- Infeksjoner hos nyfødte - Nyfødtveilederen (helsebiblioteket.no) (Se flere kapitler)
- GBS hos gravide og fødende (legeforeningen.no) (Veileder i fødselshjelp)
- Bakterielle infeksjoner hos nyfødte - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle nyfødte med kongenitt infeksjon.
LIS må kunne fatte mistanke om at det foreligger en medfødt infeksjon. Herpes simplex, toxoplasmose, CMV, varicella og rubella er særlig relevant. Anne Karin Brigtsen gir en god oversikt over emnet.
- Generelt om medfødte/ervervede infeksjoner - Nyfødtveileder (helsebibklioteket.no)
- Se videre i nyfødtveilederen for kapitler om HSV, CMV, varicella, enterovirus, parechovirus, kongenitt rubella-syndrom, kongenitt syfilisinfeksjon og kongenitt toxoplasmoseinfeksjon
- Toxoplasmose (fhi.no) (Smittevernveilederen – Folkehelsa)
- CMV (fhi.no) (Smittevernveilederen – Folkehelsa)
- Rubella (fhi.no) (Smittevernveilederen – Folkehelsa)
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne lage oppfølgingsplan for barn med kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME).
Hvordan skille CFS/ME fra annen sykdom? Hvordan skal man tilnærme seg CFS/ME? En av våre eksperter gir en helehetlig presentasjon av temaet.
- Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk og behandling av CFS/ME (Helsedirektoratet, 2014)
- Sykt frisk (rkppo.no) (Podcast om cfs/me)
- Nasjonal kompetansetjeneste for CFS-ME OUS-Rikshospitalet (oslo-universitetssykehus.no) (portal med div info)
- Functional Somatic Symptoms in Children and Adolescents (link.springer.com) (Bok, nedlastbar)
- Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) - Generell veileder (helsebiblioteket.no)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og utrede anemi og iverksette riktig behandling ut fra etiologisk årsak. Kjenne indikasjoner for beinmargsundersøkelse.
Når er en anemi alvorlig? Når skal man starte utredning, og når kan man se det an? Anne Grete Bechensteen gir et levende foredrag om anemi hos barn.
- Anemier - generell veileder (helsebiblioteket.no)
- Et barn med langvarig anemi (tidsskriftet.no)
- Anemi hos barn - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne administrere legemidler.
Ha god kunnskap om og kunne benytte oppslagsverk, databaser og doseringsveiledere for god og trygg legemiddelhåndtering til barn.
Ha god kunnskap om bruk av ikke-registrerte preparater og spesialformuleringer. Kjenne prosedyre for utskriving av legemidler, næringsmidler og forbruksmateriell til barn, og kjenne refusjonsreglene.
Pensum vil ikke bli omtalt i kurset, men dekkes av litteratur og e-læringskurs som er laget av sykehusfarmasøytene ved OUS.
- Nasjonalt kompetansenettverk for legemidler til barn (legemidlertilbarn.no)
- KOBLE: Kunnskapsbasert oppslagsverk om barns legemidler (koble.info)
- Administrasjon av legemidler til barn - Pediatripodden (ouspodcast.podbean.com)
E-læringskurs som dekker PED-161 og PED 162:
- PED-161 Legemidler til barn – Jakten på informasjon om legemidler til barn (kurs.helse-sorost.no)
- PED-162 Legemidler til barn – Lovverk og refusjon (kursbygger.ihelse.net)
Kontakt post@legemidlertilbarn.no hvis problemer med tilgang.
Generell veileder:
- Forskrivning av legemidler til barn (helsebiblioteket.no)
- Refusjon av legemidler og forbruksmateriell (helsebiblioteket.no)
- Blåreseptforskriften (helsebiblioteket.no)
- Bivirkninger, toksisitet og interaksjoner (helsebiblioteket.no)
Program
Kurskomite
Kursleder: Marius Kurås Skram, e-post: intro2pediatri@gmail.com
Opptakskriterier
Tildeling av plasser fordeles ut i fra fordelingsnøkkel og prioriteringsliste fra foretak med hensyn til antall plasser på kurset.
Arbeidsgiver må sende prioriteringsliste til RegUt HMN (regut.hmn@stolav.no) med hvilke LIS de ønsker skal delta på kurset innen 30. oktober for påfølgende vårkurs og 15.mai for påfølgende høstkurs. Les mer om praktiske rutiner for påmelding til kurset her: Praktiske rutiner for påmelding til nasjonalt anbefalte kurs i barnesykdommer
Les mer om opptak, retningslinjer for avmelding, planlegging og gjennomføring av kurs her: Informasjon til LIS om kurs
Kursgodkjenning gammel ordning
Kursgodkjenning etter regler for spesialistgodkjenning i gammel ordning
Kursavgift
NOK 9700,- (inkludert lunsj).
NB! Det tas forbehold om indeksregulering.
Kursavgift refunderes ikke dersom avmelding kommer senere enn 1 måned før kursstart. Kursavgift refunderes ikke dersom deltaker ikke møter eller ikke fullfører kurset. Dette gjelder uansett grunn, inkludert sykemelding.