Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Spesialisthelsetjenesten, felles nettløsning

Spesialistutdanning i klinisk nevrofysiologi

Denne siden er laget for leger i spesialisering i klinisk nevrofysiologi.

Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i klinisk nevrofysiologi og felles kompetansemål som du finner her:

​Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.

For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:

  • Læringsmål i utdanningens første del*
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
  • Felles kompetansemål
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) 
  • Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)

*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.

I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:

Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)

Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i klinisk nevrofysiologi:

Nasjonalt anbefalte kurs i klinisk nevrofysiologi

Planlagte gjennomføringer av kursene: Langtidsplan/normalfrekvens for kurs i klinisk nevrofysiologi (PDF)

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

​Polysomnografi (PSG) og multippel søvnlatens test (MSLT)
KNF-014 Søvnsykdommer 
KNF-015 Søvnstadier og søvnapnøanalyse
KNF-016 Polysomnografi
KNF-017 Multippel søvnlatenstest

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.

Etter gjennomført og bestått kurs skal deltakeren:​

  • Ha en grunnleggende forståelse for hva medisinsk elektronikk og måleteknikk er, hvordan den brukes i klinisk nevrofysiologi, hvilke fallgruver dette fører til og dermed kunne bruke teknologiene riktig i daglig klinisk praksis
  • Ha en grunnleggende forståelse av elektronikk og signallære, bruk av elektroder, polarisasjon, og frekvensspektre samt forstå hvordan dette påvirker målinger i klinisk virksomhet
  • Forstå hvordan filtre påvirker et signal, forskjellen på digitale og analoge filtre, kjenne til hvilke begrensninger og muligheter som er relevante for innsamling og tolkning av EEG-signaler
  • Forstå grunnleggende digital signalbehandling, lagring, digitale filtre, feilkilder og hvordan disse bør anvendes i klinikken for å sikre høy kvalitet på resultater og sikker bruk av utstyr med digital signalbehandling
  • Kjenne til grunnleggende elektrisk sikkerhet, lover og forskrifter for å sikre trygg og sikker bruk av elektrisk utstyr tilkoblet pasienten

Kurset skal bidra til​ kompetanse i følgende læringsmål*:

Medisinsk elektronikk
KNF-025 Lover for elektrisitet, funksjon av filtre og forsterkere, signaler

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.

Dette kurset er nytt og arrangeres felles med nevrologi.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Basale nevrovitenskapelige kunnskaper
KNF-003 Sentralt og perifert nervesystem og muskelsystemet
EEG
KNF-004 EEG-metoder - de vanligste
Klinisk nevrologi
KNF-029 De vanligste nevrologiske sykdommene

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi oss i RegUt HN beskjed.

Her finner du generell informasjon til LIS om kurs.

Nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse

Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i klinisk nevrofysiologi

​Utdanningsvirksomhetene skal utarbeide en plan for hver av spesialitetene det er godkjent for: Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i klinisk nevrofysiologi

Regler for godkjenning etter gammel ordning for spesialistutdanning

For leger som skal søke spesialistgodkjenning etter gammel ordning, gjelder fortsatt det gamle regelverket. Du finner informasjon om disse reglene på Helsedirektoratets sider: Regler for gammel spesialistutdanning – klinisk nevrofysiologi

Har du flere spørsmål om gammel ordning? Her finner du mer informasjon om kursgodkjenning, spesialistgodkjenning, overgangsregler og lignende: For LIS i gammel ordning

Fordeling av RegUts ansvar for spesialistutdanningene

Hovedansvaret for de regionale utdanningssentrenes oppfølging av sykehusspesialitetene er fordelt mellom de fire RegUt-ene. RegUt Helse Nord har ansvaret for klinisk nevrofysiologi. Ansvar for gjennomføring av kursene ligger hos det regionale utdanningssentret i regionen der kurset skal arrangeres.

Du kan lese mer om spesialitetskontaktansvaret til RegUt her: Overordnete oppgaver for den enkelte spesialitet - spesialitetskontakt RegUt

Nyttige lenker

Her har vi samlet sammen nyttige lenker du som LIS kan ha nytte av å vite om, fra godkjente og registrerte utdanningsvirksomheter til viktige begreper i spesialistutdanningen. Siden oppdateres løpende:

Nyheter for LIS i klinisk nevrofysiologi

    Sist oppdatert 26.08.2024