Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Spesialisthelsetjenesten, felles nettløsning

Spesialistutdanning i radiologi

Denne siden er laget for leger i spesialisering i radiologi.

Helsedirektoratet har laget oversikter over læringsmålene i radiologi og felles kompetansemål som du finner her:

​Spesialistforskriften regulerer læringsmålene for de ulike spesialistutdanningene og definerer kravene som stilles for spesialistgodkjenning.

For å godkjennes som spesialist i din spesialitet, må du oppfylle kravene til kompetanse innen flere sett læringsmål:

  • Læringsmål i utdanningens første del*
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A)
  • Felles kompetansemål
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del A) 
  • Spesifikke læringsmål for din spesialitet (LIS3)
    (spesialistforskriftens vedlegg 2, del B)

*Turnustjeneste fullført etter reglene i gammel ordning for spesialistutdanning er sidestilt med utdanningens første del (LIS1) i ny ordning.

I spesialistforskriften ligger læringsmålene for alle spesialitetene i vedlegg 2, som du finner her:

Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften)

Helsedirektoratet anbefaler følgende læringsaktiviteter for å oppnå spesialistkompetanse i radiologi:

Nasjonalt anbefalte læringsaktiviteter for radiologi

Nasjonalt anbefalte kurs i radiologi

Planlagte gjennomføringer av kursene: Langtidsplan/normalfrekvens for kurs i radiologi (PDF)

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Teori
RAD-023 Ultralyd - bildedanning og valg av prober (3a)
RAD-024 Ultralyd - apparatur (3a)
RAD-025 Ultralyd - kontrastforsterket ultralyd (3b)
Abdominalradiologi - Teori
RAD-053 Endoskopi, endoskopisk ultralyd, nukleærmedisinske undersøkelser og PET (3a)
Hjerte og kar-radiologi - Teori
RAD-124 Røntgen, CT, MR og ultralyd - hjerte og de store kar (3a)
Onkologisk radiologi - Teori
RAD-279 CT, MR, ultralyd og PET-CT/PET-MR ved cancersykdommer (3b)
Øre-nese-hals og øye - Teori
RAD-293 Ultralydveiledet punksjon av lymfeknuter og glandula thyreoidea (3b)
Mammaradiologi - Teori
RAD-304 Mammografi, ultralyd og MR (3a)
Traume-/akuttradiologi – Generell traumeradiologi – Teori
RAD-309 FAST-Ultralyd (3a)

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi RegUt HMN beskjed.

Kurset skal bidra til kompetanse i følgende læringsmål*:

Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Teori
RAD-011 Bildedanning, strålefysikk og strålebiologi (3a)
RAD-012 Konvensjonell røntgendiagnostikk - muligheter, feilkilder og tolkning (3a)
RAD-013 Konvensjonell røntgendiagnostikk - anvendelsesområder (3a)
RAD-014 CT - bildedanning og strålefysikk (3a)
RAD-015 CT - apparatur (3a)
RAD-016 CT - muligheter, feilkilder og tolkning (3a)
RAD-017 CT - Anvendelsesområder og kontraindikasjoner (3a)
RAD-018 MR-fysikk og bildedanning (3a)
RAD-019 MR - apparatur (3b)
RAD-020 MR - valg av MR sekvenser og spoler (3b).
RAD-021 MR - muligheter, feilkilder og tolkning (3a)
RAD-022 MR - anvendelsesområder og kontraindikasjoner (3a)
RAD-023 Ultralyd - bildedanning og valg av prober (3a)
RAD-024 Ultralyd - apparatur (3a)
RAD-025 Ultralyd - kontrastforsterket ultralyd (3b)
RAD-026 Ultralydbilder - muligheter, feilkilder og tolkning (3a)
RAD-027 Ultralyd - anvendelsesområder (3a)
RAD-029 Radiologi - virkningsmekanismer for kontrastmidler (3a)
RAD-030 Radiologi - dosering av kontrastmidler og bruk av faser (3a)
RAD-031 Radiologi - indikasjoner, kontraindikasjoner, bivirkninger og evt forbehandling (3a)
RAD-032 Akutte kontrastmiddelreaksjoner (3a)
RAD-033 SPECT / PET CT - bildedanning og praktisk gjennomføring (3b)
RAD-034 SPECT / PET CT - bildeopptak og tolkning (3b)
RAD-035 Strålefysikk - røntgenstrålers effekt / vekselvirkning på vev (3a)
RAD-036 Strålevern (3a)
RAD-037 Strålehygiene rettet mot personale (3a)
RAD-038 Strålehygiene rettet mot pasienter (3a)
RAD-039 ALARA generelt og strålevern hos barn (3a)
RAD-040 Strålebelastning - CNS, thorax, abdomen/ bekken og ekstremiteter (3a)
RAD-041 Røntgenstråler ved uhell - pasientrådgiving (3a)
Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Ferdigheter
RAD-042 Medikamentadministrasjon ved kontrastmiddelreaksjon (3a)
RAD-043 Strålevern på røntgenlab (3a)
RAD-044 Strålevern på intervensjonsrøntgenlab (3b)
Barneradiologi - Teori
RAD-197 Normalvarianter hos barn, stadier av utvikling og vekst (3a)
Onkologisk radiologi - Teori
RAD-277 Onkologiske sykdommer (3b)
RAD-279 CT, MR, ultralyd og PET-CT/PET-MR ved cancersykdommer (3b)
Traume-/akuttradiologi – Muskel-skjelett radiologi – Teori
RAD-317 Muskel-skjelettsystemet ved hardt skadede pasienter (3a)
Traumeradiologi – Ferdigheter
RAD-333 Evaluering av akutt syke/multitraume (3a)

Se Helsedirektoratets sider for mer informasjon om hvert læringsmål.

*Informasjonen er hentet fra Kompetanseportalen. Vi er kjent med at det for enkelte spesialiteter har vært nødvendig med justeringer. Hvis du ser behov for korrigering, vennligst gi RegUt HMN beskjed.

Her finner du generell informasjon til LIS om kurs.

Nasjonalt anbefalt kurs i administrasjon og ledelse

Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i radiologi

​Utdanningsvirksomhetene skal utarbeide en plan for hver av spesialitetene det er godkjent for: Utdanningsvirksomhetenes planer for spesialistutdanning i radiologi

Regler for godkjenning etter gammel ordning for spesialistutdanning

For leger som skal søke spesialistgodkjenning etter gammel ordning, gjelder fortsatt det gamle regelverket. Du finner informasjon om disse reglene på Helsedirektoratets sider: Regler for gammel spesialistutdanning – radiologi

Har du flere spørsmål om gammel ordning? Her finner du mer informasjon om kursgodkjenning, spesialistgodkjenning, overgangsregler og lignende: For LIS i gammel ordning

Fordeling av RegUts ansvar for spesialistutdanningene

Hovedansvaret for de regionale utdanningssentrenes oppfølging av sykehusspesialitetene er fordelt mellom de fire RegUt-ene. RegUt Helse Midt-Norge har ansvaret for radiologi. Ansvar for gjennomføring av kursene ligger hos det regionale utdanningssentret i regionen der kurset skal arrangeres.

Du kan lese mer om spesialitetskontaktansvaret til RegUt her: Overordnete oppgaver for den enkelte spesialitet - spesialitetskontakt RegUt

Nyttige lenker

Som LIS i radiologi vil du kunne finne mye god informasjon på Helsebiblioteket innen din spesialitet. Helsebiblioteket er et nasjonalt, gratis internettbibliotek for helsetjenesten. Her finner du medisinske oppslagsverk, databaser og tidsskrifter som er relevant for LIS i radiologi.

Vi har også samlet sammen andre nyttige lenker du som LIS kan ha nytte av å vite om, fra godkjente og registrerte utdanningsvirksomheter til viktige begreper i spesialistutdanningen. Siden oppdateres løpende.

Nyheter for LIS i radiologi

    Sist oppdatert 26.08.2024